Två funderingar

1. De som träffat mig de senaste veckorna kommer att känna igen detta, jag har pratat och gjort mig viktig över detta en tid nu. Som ni vet finns det på elektriska element en varningstext som lyder: Får ej övertäckas. Denna text upprepas på dansk/norska och finska (en viktig del i alla svenskars finska ordförråd). Nu kommer det som jag tycker är spännande varningstexten upprepas även på holländska, tyska, portugisiska/spanska, engelska, franska och italienska MEN då med tillägget: På grund av brandrisk/brandfara. Dvs på de nordiska språken är texten kort och gott: Får ej övertäckas, medan den på de andra språken är: Får ej övertäckas, på grund av brandrisk. Vad beror detta på? Är vi nordbor så smarta att vi inte behöver en förklaring eller är vi så dumma att vi följer det auktoriter (t ex en varningsskylt) säger åt oss att göra utan att ifrågasätta.

2. Finns det något suffix, i form av ett helt ord, i det svenska språket som ingår i fler ord (avslutar fler ord) än skott? Jag och Maggie (med hjälp av Martin, Mårten, Robin och Ola) har med lätthet hittat 40 ord som slutar på skott... and there is more out there..


Kommentarer:
Postat av: Leffe

En bubblare kan vän vara "-bar" som i hanter-bar smörgås-bar etc

Postat av: Öhrman

Kluriga frågor. Men det som vore mest intressant att få svar på vore:

1. Är R(i) alltid förtjänst vid icke-integrerad handel?
2. Ger r(i;A) olika grader av integration?

Vet du svaren vore jag tacksam om du kunde delge mig dem snarast. Vi är nämligen några grabbar som tänkte ta några stänkare och diskutera saken i helgen.

2007-03-30 @ 12:11:45
Postat av: Sarke

Ja, du Öhrman jag är ledsen att jag inte svarade innan helgen så att ni kunde diskutera Property Rights Approachen till era stänkare. R(i) ger förtjänsten när man man handlar med den part (E) som har gjort relationsspecifika investeringar (oavsett integrationsform) och r(i,A) ger förtjänsten när man handlar med en annan part (outside option eller hotpunkten) och A anger de tillgångar man äger. r(i,A) påverkas av integrationen och därmed kan relationen med E bli mer eller mindre värdefull. Om relationen stärks (mer investeringar i relationen) av integration väljer man att integrera tillgångarna. Så det är lite mer komplex än vad fråga 1) och 2) anger. Något att diskutera över en stänkare.

Leffe, -bar ser ut som en lovande utmanare återkommer om detta.

2007-04-04 @ 11:46:10
URL: http://sarke.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits