Och så kom regnet

Efter en vecka med strålande solsken och mellan 24-28 grader varmt har det första juniregnet fallit över Strandåker och dess invånare. Detta innebär att såväl mor & far som Unkas blev blöta, själv smälte jag eftersom jag är så söt...

Vad har den soliga och varma veckan bjudit på för min del? Ja, det har varit en salig blandning av röjning i skogen, vedhantering, forskning, gräsklippning, golf, trädgårdsarbete och fiske - precis som det ska vara det vill säga.

I fredags hämtade jag Unkas och kvarken vid flyget (som var försenat) efter det åkte vi hem till Kingen och Lindas nya lägenhet och drack te - teet var god, lägenhet trevlig och Kingen var övertygade om hur man uttalar "kutym". För er som inte vet det så håller vi på med en liten undersökning om hur detta ord uttalas - Leffe tycker ett sätt, Kingen ett annat, jag säger på båda sätten (diplomatiskt, men oftast som Kingen), Unkas säger som Leffe, mor & far säger som Kingen, Robin säger som Kingen, PJ säger som Leffe, Maggie säger som Leffe, Gallo letar i sin franska rötter efter uttalet och har bett att få återkomma...

Hur uttalar du KUTYM? Skriv det fonetiskt under kommentarer eller ring och tala inne det på min mobil (om du har numret).


Ps. Årets första gädda...


Kommentarer:
Postat av: Kingen

That´s the way aha aha I like it! Aha aha...

2007-06-11 @ 21:22:03
Postat av: Björn

Jag säger som kostym - nästan.

2007-06-12 @ 23:56:24
Postat av: Hamlet

Jag säger som Björn - nästan.

Postat av: Leffe

Från Wikipedia:
Coutume, fr., vana, tradition, hävd. I den äldre franska lagstiftningen var ordet beteckning för de av kungen med ständernas begivande sanktionerade samlingarna av rättssedvänjor, som var gällande inom en provins (coutumes générales) eller en stad (coutumes locales).
Från detta vill jag mena att det skall uttalas [kot'ym] eftersom cous-cous uttalas [koss-koss] parfume uttalas [parf'ym].
Glasklart, sa Bull.

2007-06-15 @ 22:39:15
URL: http://apotekaren.blogg.se
Postat av: Kingen

Du glömde hänvisningen till ordet kostym leif...
kostum, kustühm; av fr. costume resp. coutume (se KOSTYM)]

2007-06-15 @ 23:54:23

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits