Illustrerad vetenskaps IQ-test

Har precis gjort ett IQ-test för första gången sedan lumpen, varför är oklart men jag blev väl inspirerad av Alex Schulman på Aftonbladet som gjort testet.

Resultatet på test var inte mycket att orda om, men tydligt är att jag inte förstår allt i denna text:
Om detta IQ-test

Illustrerad Vetenskaps IQ-test är ett klassiskt IQ-test, som testar såväl visuell förmåga och språkkunskap som minne, logiskt tänkande och matematiskt tänkande. Det är baserat på ett amerikanskt on linetest, som vid kontroll har visat sig ge resultat som ligger inom 4 % från resultaten vid det så kallade WAIS®-III (Wechsler Adult Intelligence Scale III). WAIS-testet är sannolikt det närmaste man kommer ett allmänt erkänt IQ-test, och den senaste versionen används i dag av professionella psykologer över hela världen.

Illustrerad Vetenskaps IQ-test skall dock inte ses som en ersättning för ett äkta WAIS-test, som för övrigt alltid skall göras under överinseende av utbildade testledare. Det kan därför inte göras vare sig on line eller via CD-ROM, om det skall vara rättvisande.

Notera sålunda att det värde som blir resultatet av testet inte är ett helt perfekt mått på din IQ. Om du har genomfört testet på ett seriöst och noggrant sätt, ger det emellertid en god uppfattning om var på skalan du ligger.

Vad ska den utbildade testledaren bidra med? Vem är Wechsler i WAIS? Varför vill jag hela tiden ersätta W:et med ett B? Har denna vilja något med min IQ att göra?

I övrigt kan det noteras att min postervisning igår gick bra det var en person som frågade mig något och det var en norsk konsult (som antagligen druckit för många Tuborg). För det mesta såg det ut så här kring min poster:
image107

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits