Intressant om biff

Biffköttsproduktionen står stor del av utsläppen av växthusgaser, detta går att läsa om på SVD:s hemsida. Notabelt är att kornas pruttar är en del av analysen och att detta styrker tesen om att "kött är ont".

Själv äter jag ungefär 3 kg biffkött per år så för mig är det inga problem att sluta äta det helt. Älgköttets bidrag till växthuseffekten är inte undersökt, men min gissning är att älgköttsproduktionen är relativt miljövänlig. För de som inte har älgkött eller annat vilt att tillgå återstår att bli vegetarianer om de inte vill vara miljöbovar. Enligt initierade källor vid lunchbordet är mängden sojabönor mm som produceras idag fullt tillräcklig för att underhålla en fullständigt vegetarisk befolkning på denna jord, d v s ingen mer regnskog behöver huggas ner och dessutom är det troligt att människans mage är bättre lämpad att ta hand om dessa bönor - mindre metangasutsläpp.

Någon ordentlig cost-benefit analys av en enbart vegetarisk befolkning på jorden har jag inte sett, det vore intressant. Jag är dock övertygad om att älgarna inte inte är tillräckligt många för att alla ska kunna äta älg och om att konsumenten/individen som alltid har ett stort ansvar - köp biff som ätit gräs om du ska äta biff eller gör en insats för familjen Rehn och få betalat i norrländsk hårdvaluta - just nu behöver vi hjälp med datorer.

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits