P4-mysteriet

P4 mysteriet, efter 3 dagars observationer

I bilen vi lånar av Unkas föräldrar, en VW Golf, sitter det en bilradio som automatiskt söker och hittar rätt station. Om man vill lyssna på P4 så trycker man på fyran och radion hittar lämplig P4-station, här i Lund vore det logiskt om den hittade P4 Malmö. Men icke, P4 Kristianstad är vad radion föreslår, gott nock, P4 som P4 tänker jag och dessutom är dialekten i Kristianstad roligare och programmen mer lantliga - trevligt.
Inget större mysterium kanske, men det blir konstigare; när jag kör till jobbet på morgonen så lyssnar jag på P4 och när jag kommer till rondellen efter Kung Oskarsbro så byter radion abrupt från P4 Kristianstad till P4 Malmö... Om jag då byter till P3 och sen tillbaka P4 - P4 Kristianstad är tillbaka. På eftermiddagen när jag kör hem så händer samma sak, på samma ställe - är P4 Malmö sändaren som starkast i rondellen efter Kung Oskarsbro? 

Är det någon radiotekniker som kan förklara detta för mig?

Kommentarer:
Postat av: Leffe

Om inte jag är helt väck i geografin så går bron över en elektrifierad järnväg. Kan det vara så att det magnetfält som omger ledningarna blockerar Kristianstadssändaren precis där?

/Amatören

Postat av: Bertil

Om jag minns rätt så går magnetfältet ut i handflatan om tummen pekar i strömriktningen. Kan det vara så att du svänger i rondellen och tummens läge ändras?
/Flanören

2006-10-21 @ 19:38:49

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits