Complementary Slackness...

...ger mig stora bekymmer idag! (och igår!) Frågan är vad jag måste anta för att kunna kontrollera om restriktionerna i mitt maximeringsproblem binder...

Complementary slackness. The condition that two non-negative vectors are orthogonal. It arises in the Kuhn-Tucker conditions, where the Lagrange multiplier, say y, must be orthogonal to the (inequality) constraint functional value: y'g(x)=0. This means either y_i=0 or g_i(x)=0 for each i -- that is, if a constraint is not active, its Lagrange multiplier must be zero.



På tal om slakhet såg ni dokumentären/"freak showen" om stora snoppar igår på femman? Det verkar som att ett stort organ inte automatiskt sänker indivden lycka, men å andra sidan hade de inga problem att få hugg... Slutsatsen är kanske att stadiga relationer ger mer lycka än tillfälliga möten, den ende som var gift av de "välhängda" verkade mer tillfreds med sin tillvaro än de andra (och hans fru hade vant sig...)

Kommentarer:
Postat av: Exilola

den är inte lång... men den är smal!

2006-04-11 @ 19:43:33
Postat av: Sarke

Det är så sant som det är sagt...
Vidare borde Exilola komma hem snart och hjälpa mig att räkna!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits