Stenshuvud och Ale stenar

Under nästan 10 år har jag regelbundet besökt Österlen, men inte förrän nu har jag besökt utflyktsmålen Stenshuvud och Ale stenar. Den gångna lördagen tog vi (jag och Ulrika) oss upp på ett blåsigt Stenshuvud eller, rättare sagt, på de blåsiga Stenshuvuden - det finns tre visar det sig, det södra, det östra och det norra huvudet. Det norra huvudet är högst (97 m ö h) och bjud på en vacker utsikt - havet i öster och bokskog i väster.

 

Vi gjorde också ett besök på café Annorlunda, där man för 51 kronor får äta så många kakor man vill (det fanns 6 sorter att välja på) och får dryck på köpet. Kaféet har nog låga tillverkningskostnader för sina bakverk, en god marginal på sin försäljning, för jag tyckte mig notera en snedvridning mot "kakmonster" bland kunderna - jag åt 15 kakor och låg i lä... 

 

Detta är problemet med bufféer av alla slag, de lockar till sig en överrepresentation av storätare och spekulanter (sådana som bara äter köttet och ingen potatis eftersom den är billig), men marginalerna är väl sådana att det hela går med vinst ändå. Flertalet kunder vet nog inte att det rationella är att äta för åtminstone 51 kr när man betalat det och vissa kanske värderar friheten att kunna äta så mycket som man vill och är villiga att betala en del bara för den. Det kan också vara svårt för gemene man att bestämma en bondkakas värde. Hursomhelst, det finns alltid en känsla av att man fått valuta för pengarna när man ätit buffé - en proppmätt känsla.

 

Nu ska det viligt erkännas att jag kunde ha ätit åtminstone två bitar mjuk pepparkaka till...

 

På söndagen åkte vi till Ale stenar, det var lite för mycket folk där för att man riktigt skulle kunna njuta - jag tror att en blåsig dag i december är en bättre dag för att komma i rätt stämning för det mystiska med stenarna. Då är det nog bara jag och Bob där. Bob är han med teorin om att Ale stenar är en almancka (och solur?), en lika god gissning som riksantikvarieämbetets att det handlar om en begravningsplats, något rituellt eller möjligen en, just det, almancka - jag förstod inte varför det var en sådan konflikt mellan dessa två parter, men då är jag inte speciellt insatt heller.


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits